معاون سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج كشاورزی كشور:

سالانه ۱۰۰ میلیون دلار واردات بذر به كشور انجام می شود

سالانه ۱۰۰ میلیون دلار واردات بذر به كشور انجام می شود

رئیس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی کشور اظهار داشت: در سه سال اخیر سالانه 100 میلیون دلار واردات بذر به کشور انجام می شود که باید با تقویت تولید داخلی ارزبری رادر این حوزه کاهش دهیم.



به گزارش گل چرم به نقل از مهر، سید باقر محمودی ظهر چهارشنبه در مراسم افتتاح ایستگاه ملی تحقیقات سیب زمینی در اردبیل اظهار نمود: باتوجه به موقعیت استثنایی استان اردبیل در تولید سیب زمینی در کشور که جز دو استان برتر کشور است، قرار شد تا ایستگاه ملی تحقیقات سیب زمینی در این استان راه اندازی شود تا از ثمره و نتیجه آن کشاورزان و تولیدکنندگان بهره ببرند.
وی ضرورت تقویت تولید داخلی را خصوصاً در زمینه بذر تصریح کرد و اشاره کرد: هر چند عملکرد تولید سیب زمینی در استان اردبیل بالاتر از میانگین جهانی و ملی است اما جای تأسف دارد که با این میزان تولید ما همچنان واردکننده بذر سیب زمینی هستیم.
قائم مقام و رییس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی کشور ظرفیت تولید سیب زمینی را بیش از ۹۵۰ هزار تن اعلام نمود و اظهار داشت: این میزان تولید با بیلان واردات بذر به کشور همخوانی ندارد که لازم است این مرکز تحقیقاتی تدبیری و فکری درست دراین زمینه بیندیشد.
محمودی ضرورت توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی را در بخش کشاورزی تصریح کرد و اضافه کرد: ما باید در کنار تولید محصولات راهبردی و حتی صادرات آن به زنجیره ارزش افزوده در این بخش دقت کنیم تا با بیشترین راندمان و ارزش افزوده تولید و صادرات محصولات به انجام برسد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی یکی از سازمان های قدیمی کشور است که در قالب ۲۰ مؤسسه تحقیقاتی اهتمام دارد تا کارهای خودرا ادامه داده تا با همراهی دو هزار کارشناس در زمینه تحقیقات و پژوهش بتواند پاسخگوی نیاز بخش کشاورزی باشد.
محمودی افزود: ۲۰ مؤسسه تحقیقاتی عملاً در استانها با شعبات مختلف به کشاورزان ارائه خدمات می کنند که بطور قطع در بخش سیب زمینی نیز این ارزیابی ها و نتیجه تحقیقات و بررسی ها در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
وی بیان کرد: هر چند در استان اردبیل هفت رقم بذر سیب زمینی تولید شده اما جالب این که حتی یک متر مربع زمین در این استان زیر کشت این ارقام نرفته که این مساله خود جای تأمل و بحث دارد.
محمودی ضرورت جلوگیری از خروج ارز و تولید ارقام داخلی را در محصول سیب زمینی و سایر محصولات صیفی و سبزی تصریح کرد و افزود: حلقه مفقوده در این عرصه و فعالیت مراکز تحقیقاتی بحث اقتصادیست که ما تلاش می نماییم تا نخستین مرکز تحقیقات اقتصادی و اجتماعی را در تهران راه اندازی نماییم تا متناسب با ارزش افزوده و بهره بیشتر برای کشاورزان این مراکز ارقام خودرا تولید و معرفی کنند.

وی در ادامه اظهار نمود: در کنار احیای زنجیره تولید و همین طور تکثیر و استفاده ارقام مختلف در استانهای کشور ضرورت دارد به تناسب تولید ارقام بذر در استانها بیشترین ارزش افزوده نصیب آن استانها شود به شکلی که هم اکنون به رغم تولید بذر در استان اردبیل بیشترین بهره را از تکثیر، اصلاح و بازاریابی آن استان هایی نظیر اصفهان می برند.
محمودی به گردش مالی صنعت بذر را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: پس از اسلحه و مواد مخدر، صنعت بذر سومین صنعت سودآور در دنیاست که ما باید از این ظرفیت اقتصادی در تولید و عرضه بذر متنوع استفاده نمائیم.
وی اشاره کرد: در سه سال اخیر سالانه ۱۰۰ میلیون دلار واردات بذر به کشور انجام شده که این میزان واردات بذر حتی دو برابر میزان هزینه کرد سازمان در طول سال برای کارکنان بوده که باید دراین زمینه تدبیری درست بیندیشیم.
محمودی اضافه کرد: در سطح دنیا نه فقط دولت تولیدکننده بذر و عرضه کننده آن نیست بلکه بخش خصوصی خصوصاً شرکت های دانش بنیان در این چرخه وارد شده و کارهای خوبی را انجام می دهند که ما بطور قطع با پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان اهتمام خواهیم کرد تا آنها را وارد این چرخه نماییم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: در خیلی از کشورها در جهت اصلاح نباتات و تولید بذر شرکت های دانش بنیان با ظرفیت تمام حضور پیدا کرده و حتی رقابت عجیبی را بین کمپانی ها در این بخش شاهد می باشیم که انتظار می رود کشورمان نیز به این چرخه وارد شود.
قائم مقام و رییس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی کشور افزود: تا زمانی که تولید بذر چغندر توسط دولت در استان اردبیل انجام می شد، چندان موفقیتی را شاهد نبودیم و حتی این فرآیند زمین خورد اما با ورود بخش خصوصی و تولید بذر چغندر قند ما شرایط مطلوبی را حتی در صادرات بذر به کشورهای مختلف خصوصاً ترکیه شاهد و ناظر هستیم.
محمودی حمایت همه جانبه از تولید بذر چغندر قند را با محوریت استان اردبیل تصریح کرد و بیان کرد: ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن در این بخش است که امیدواریم با ارائه الگوی کشت احیای تولید چغندر قند را در کشور شاهد و ناظر باشیم.

1400/04/03
14:43:20
5.0 / 5
1417
تگهای خبر: آموزش , بازار , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
گل چرم