اجرای آزمایشی درج قیمت تولید کننده به مدت ۶ ماه

اجرای آزمایشی درج قیمت تولید کننده به مدت ۶ ماه

به گزارش گل چرم رئیس اتاق اصناف ایران اظهار داشت که برای کاهش ریسک عدم پاسخگویی در روش درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف کننده روی کالاها، مقرر شد تا این مدل به صورت آزمایشی و شش ماهه، بر روی کالاهای معدودی اجرا شود که کمترین تأثیر را بر سبد کالای مصرف کننده دارند.


به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، سعید ممبینی از برگزاری نشست بررسی درج قیمت تولید بر کالا در اتاق اصناف ایران، با حضور عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران و اعضای هیات مدیره فروشگاه های زنجیره ای اطلاع داد و اظهار داشت: مصوبه اخیر وزارت صمت در خصوص درج قیمت تولید بر بعضی از کالاهای تند مصرف (FMCG) و تعداد کمی از لوازم خانگی مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: به دستور وزارت صمت از امروز به مدت شش ماه و به صورت آزمایشی تولیدکنندگان «آب معدنی»، «انواع آب میوه»، «نوشابه گازدار»، «ماالشعیر و نوشیدنی مالت» از گروه کالاهای مصرف و « غذاساز»، «نوشیدنی ساز»، «چرخ گوشت» و «ماکروویو» از گروه کالاهای سرمایه ای وارد مرحله اول این طرح خواهند شد و احیانا طی هفته جاری کالاهای دیگری به این اقلام اضافه خواهند شد.
ممبینی خاطرنشان کرد: طی چند سال گذشته شاهد تغییراتی در نحوه عرضه کالا و خدمات بخصوص در حوزه کسب و کارهای مجازی و فروشگاه های زنجیره ای بوده ایم. آنها با روش ها و تکنیک های بازاریابی به دنبال جذب و حفظ مشتری بوده اند و باآنکه این روش به نوبه خود فاقد اشکال است اما گاها این کسب و کارها خارج از مدار منطقی به عرضه تخفیف های نجومی و غیر واقعی پرداخته اند که بارها از راه رسانه ها مورد نقد قرار گرفت و به اطلاع مردم رسید و در نهایت باعث پدیده بی اعتمادی مصرف کنندگان به بعضی از فروشگاه ها و تولیدی ها شد.
وی با اشاره به اینکه یکی از روش های این گونه واحدهای تولیدی درج قیمت بالاتر از نرخ واقعی بر روی کالا و در مرحله بعد، عرضه تخفیف های غیر واقعی توسط فروشندگان به مصرف کننده بود، اظهار نمود: بدین سان وزارت صمت قصد دارد، برای آخر دادن به این مساله و مشکلات دیگری که درج قیمت مصرف کننده بر روی کالا به وجود آورده بود، طرحی در جهت درج، «قیمت تولید» بر روی کالا را اجرایی کند و با رقابتی شدن قیمت نهایی در فروشگاه های مختلف، به تقویت بازار رقابتی کمک نماید.
به قول ممبینی با اجرای این طرح، تولیدکنندگان موظفند قیمت تولید را که به معنای قیمت فاکتور است، بر روی کالا درج کرده و فروشگاه ها هم موظفند قیمت فروش (مصرف) را روی کالا یا بر قفسه و شلف مخصوص آن محصول در معرض دید مشتری بگذارند.
وی ادامه داد: ما بعنوان بخش خصوصی می گوییم که در شرایط اقتصاد سالم و در یک بازار آرام، علی القاعده بهترین روش این است که از جانب تولید کننده قیمتی روی کالا درج نشود تا در شرایط رقابتی قیمت خویش را پیدا کرده و این فروشگاه ها بنابر هزینه هایی که دارند می توانند قیمت خویش را عرضه کنند و مصرف کننده با قیاس قیمت ها می تواند فروشگاه مطلوب خویش را انتخاب نماید. با این وجود از آنجاییکه امروز بازار ما چنین شرایطی ندارد، درج قیمت تولید بر کالا از جانب وزارت صمت، الزامی خواهد شد و مصرف کنندگان می توانند با مقایسه قیمت تولید و قیمتی که فروشگاه تعیین کرده، پی ببرند که کدام فروشگاه قیمت منصفانه ای اعلام نموده است.
وی بیان نمود: بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند که این روش مانع از فریب مشتری می شود اما از آنجاییکه پیشبینی می شود در اجرا اشکالاتی خواهد داشت، نشستی با حضور مدیران اتاق اصناف ایران، اتحادیه های مرتبط و رئیس سازمان حمایت برگزار کردیم تا بعضی از مشکلات پیش رو احصاء شود.
به قول رئیس اتاق اصناف ایران اظهار داشت: به جهت اینکه ریسک عدم پاسخگویی این سیستم پایین آید، مقرر شد تا فعلاً در طرحی آزمایشی و شش ماهه، بر روی کالاهای معدودی اجرا شود. این کالاها کمترین تأثیر را بر سبد کالای مصرف کننده خواهند داشت.



1400/09/29
10:01:00
5.0 / 5
634
تگهای خبر: اتاق اصناف , اتحادیه , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
گل چرم