معاون سابق سازمان توسعه تجارت مطرح كرد

فرصت های ایران در بازارهای جنگ زده

فرصت های ایران در بازارهای جنگ زده

بازارهای کشورهای عراق و اتحادی اوراسیا در شرایط کنونی بخصوص در وضعیت جنگی و تحریمی میان روسیه و اوکراین می تواند بازارهایی به مراتب قابل دسترس تر برای کالاهای ایرانی باشد که میتوان از آنها بهره برده و در بازارهای آن ماندگار شد.


به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، معاون سابق توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری «بازارهای عراق و اوراسیا؛ تجارتی طلایی در ۲۰۲۲» اظهار نمود: ایران در قلب چند اتحادیه اقتصادی قرار گرفته و از این بابت دارای یک مزیت ویژه است؛ شورای همکاری خلیج فارس در جنوب ایران، پیمان اقتصادی سارک در شرق ایران، ترکیه بعنوان عضو ناظر اتحادیه اروپا در غرب ایران و اخیراً اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم در شمال ایران شکل گرفته که متشکل از ۵ کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس است.
مجتبی موسویان با اشاره به اینکه خیلی از شرکای اصلی اقتصادی ایران در بین شرکای اتحادیه های نام برده هستند، اظهار داشت: در این میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا دارای خصوصیت خاصی است و با خصوصیت های خاص خود بازاری مناسب برای کالا و خدمات ایرانی است. اگر بخواهیم سهم اقتصادی کشورهای پنجگانه این اتحادیه را بررسی نماییم باید بگوییم که فدراسیون روسیه ۷۵ درصد، قزاقستان ۱۵ و سهم بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان کمتر از ۱۰ درصد است.
به نقل از ایشان، در شرایط تحریم و گسترش ویروس کرونا که صادرات ایران به کشورهای دیگر درسال ۱۳۹۹ را کاهش داد؛ صادرات ایران به کشورهای اوراسیا بخصوص فدراسیون روسیه روند افزایشی به خود گرفت به صورتی که این روند در سال ۱۴۰۰ هم تکرار شد. بر مبنای آمار گمرک روسیه، صادرات ایران به این کشور در سال ۲۰۲۱ به رقم ۹۶۷ میلیون دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۲۰ با ۲۱ درصد رشد همراه بود.
وی ضمن اشاره به ظرفیت های زیاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اظهار داشت: با عنایت به موافقتنامه تجارت ترجیحی و کاهش تعرفه های ۵۰۲ قلم کالای ایرانی میتوان سطح همکاریهای تجاری خویش را با اتحادیه مذکور افزایش داد. در این راستا صادرکنندگان ما باید اطلاعات خویش را درباره بازارهای این کشورها افزایش دهند؛ چونکه بدون اطلاع از شرایط و قواعد تجاری حاکم بر این کشورها نمی توان ظرفیت های این کشورها برای صادرات کالاهای ایرانی را شناسایی کرد.
موسویان همینطور ضمن اشاره به فرصت های بوجود آمده برای ایران به علت جنگ روسیه و اوکراین، اظهار نمود: در این شرایط میتوان از مزیت های موافقتنامه و همسایگی به شدت بهره برد. استفاده از این شرایط باید هم راستا با افزایش اطلاعات در زمینه بازاریابی باشد تا به کمک متخصصین و نخبگان دانش لازم منتقل شود تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان بتوانند سهم ایران را در بازار این کشورها بالا برند. همینطور نباید فراموش نماییم که حالا تراز تجاری ایران با روسیه منفی است و در این شرایط خاص که فرصتی طلایی برای تجار ایران است، میتوان برای کاهش تراز تجاری کشورمان با روسیه اقدام نمود.
همینطور در این جلسه مهدی نجات نیا، رایزن بازرگانی اسبق ایران در عراق و مشاور اتاق بازرگانی تهران درباره بازار عراق اظهار داشت: عراق بعنوان بهترین شریک صادراتی ایران و بهترین فرصت وارداتی کالا و خدمات از جهان با درآمد حاصل از رتبه سوم صادرکننده نفت دنیا یک فرصت فوق العاده برای کالا و خدمات ایرانی است.
وی افزود: برنامه ریزی عراق بر این اساس است که سالی ۸۰ میلیارد دلار واردات کالا و ۲۰۰ میلیارد دلار خدمات مختلف برای بازسازی کشور هزینه کند. با عنایت به ترس سرمایه گذاران از ناامنی عراق این بازار بکر باقی مانده و نیازهای زیادش قابل بررسی است. همینطور جوانان این کشور اطلاعات دقیقی از تجارت نداشته و این بازار را بلد نیستند.
نجات نیا تصریح کرد: با عنایت به موارد یاد شده برای ورود به چنین بازاری احتیاج به آموزش و یادگیری تخصصی چگونگی تجارت با عراق وجود دارد. عراق در شرایط سیاسی خاصی قرار دارد و الان موقع اوج مسائل اقتصادی این کشور است و ایرانیان باید در این اوج گیری شرکت نمایند.




منبع:

1400/12/17
11:05:51
5.0 / 5
522
تگهای خبر: آموزش , اتحادیه , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
گل چرم