در كمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح شد:

افشاگری مدیرعامل دخانیات درباره ی عملکرد شرکت های چندملیتی در ایران

افشاگری مدیرعامل دخانیات درباره ی عملکرد شرکت های چندملیتی در ایران

گل چرم: مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با انتقاد از تولید و فروش سیگار از طرف دو شرکت با ماهیت انگلیسی آمریکایی و ژاپنی، از اتحاد شرکت های استعماری برای هدف گرفتن سلامت جامعه ایرانی پرده برداشت.


به گزارش گل چرم به نقل از مهر، محمد شیخان مدیرعامل شرکت دخانیات ایران پس از ظهر امروز با حضور در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تولید و فروش سیگار در داخل کشور از طرف دو شرکت خارجی چند ملی JTI و BAT با ماهیت انگلیسی آمریکایی و ژاپنی اظهار داشت: امروز اینجا دور هم جمع شدیم تا تصمیماتی اتخاذ شود که منافع ملی کشور و سلامت جامعه تامین گردد. وی ادامه داد: امیدواریم ره آورد این هم اندیشی ها برای اشتغال جوانان، بهداشت و سلامت جامعه مفید باشد. مدیرعامل شرکت دخانیات ایران اشاره کرد: با هدفمندسازی مالیات و تنظیم عادلانه آن، دولت می تواند درآمد ۵۰ هزار میلیاردی داشته باشد و این منابع می تواند صرف توسعه اشتغال جوانان، بهداشت، ورزش و مسئولیت اجتماعی در مناطق محروم شود. شیخان در صورتیکه تعدادی سیگارهای شرکت های خارجی چند ملیتی و تعدادی سیگارهای قاچاق را به همراه داشته و به اعضای کمیسیون نشان داده، ۱۲ سوال از نحوه فعالیت این ۲ شرکت خارجی چند ملیتی بیان کرد که به شرح زیر است؛
۱. ثروت تولید شده از صنعت سیگار توسط دو کمپانی خارجی با ماهیت انگلیسی، آمریکایی و ژاپنی به جیب چه کسانی می رود که نمی گذارند قسمتی از این درآمد در اختیار دولت برای توسعه اشتغال جوانان، بهداشت، ورزش و مسئولیت اجتماعی صرف شود؟. ۲. چرا نباید دو کمپانی خارجی فعال در داخل ایران که در قالب "طرح فریب" در سال ۸۱ توسط دولت وقت به بهانه کنترل قاچاق وارد ایران شدند و در دولت قبل نیز مورد حمایت ویژه بودند همانند فعالیت در سایر کشورهای دنیا مالیات بالای ۷۵ درصدی پرداخت کنند؟. ۳. تا کی باید شاهد اتحاد مثلثی شرکت های سیگارت سازی استعماری که بدنبال افزایش مصرف سیگار در داخل کشور و تضعیف بهداشت عمومی جامعه هستند، باشیم و باوجود تحمیل هزینه ۶۵ هزار میلیارد تومانی بر نظام سلامت، هیچگونه عوارضی برای ارتقاء بهداشت جامعه پرداخت نکنند؟. ۴. چگونه با وجود منع قانونی تبلیغ سیگار، (طبق ماده ۳ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات) شرکتهای خارجی مبادرت به تبلیغات گسترده محصولات خود در سطح جامعه، خرده فروشی ها (استندهای تبلیغاتی در سوپرمارکتها) و فضای مجازی نموده و در این تبلیغات، با بهره گیری از تنوع محصولات و طیف وسیع قیمتی، تمام اقشار جامعه را بدون در نظر گرفتن مسائل اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی، هدف سودآوری خود قرار داده اند؟. ۵. چرا باوجود حضور شرکتهای چندملیتی در داخل، هنوز برخی از محصولات آنها از کانال قاچاق وارد ایران می شود؟! و دلیلهای عدم اقدام قانونی با این کمپانی های چندملیتی چیست؟. ۶. چرا سطح زیر کشت توتون از ۲۰، ۰۰۰ هکتار به ۲، ۰۰۰ هکتار کاهش پیدا کرده است و چه کسانی به معیشت و اقتصاد کشاورزان لطمه زدند و منافع واردات توتون به جیب چه کسانی رفته است؟! ۷. چرا با وجود آنکه در تمام کشورهای پیشرفته، مالیات سیگار برای شرکتهای خارجی بیش از ۱۰۰ درصد نرخ سیگار است، در کشور ما تنها به دریافت ارزش افزوده از این شرکتها بسنده شده و این رویه ی غلط به نفع تولید ملی و اشتغال داخلی اصلاح نمی گردد؟!. ۸. چرا پس از تحریم های یک جانبه ی آمریکا، شرکتهای خارجی قراردادهای خودرا در صنایع نفت، پتروشیمی، خودروسازی و انرژی نیمه کاره رها کردند و از ایران خارج شدند؛ اما در زمینه صنایع دخانی نه فقط کارهای خودرا متوقف نکردند بلکه سرمایه گذاری های خودرا در کشور ایران به شدت توسعه دادند به نحوی که در نیمه اول سال ۱۳۹۸ و در اوج تحریمهای ظالمانه که حتی دارو و تجهیزات پزشکی را نیز شامل می شد بیش از ۵۰ درصد سرمایه گذاری خارجی مربوط به صنعت دخانیات بوده است؟ ۹. چرا افزایش بی رویه صدور مجوز عاملیت صنعتی به شرکتها و شخصیتهای حقیقی و اجازه ثبت متنوع علایم تجاری جدید سیگار در هشت سال قبل از طرف دولت وقت در ستاد صنایع دخانی وزارت صمت که با سیاستها کلان کاهش مصرف سیگار در تناقض آشکار است، اصلاح نگردیده است؟ ۱۰. چرا در دولت گذشته، شخص رییس جمهور، خط پرایمری توتون شرکت آمریکایی-ژاپنی را افتتاح می کند و به این شرکت در بحرانی ترین شرایط ارزی کشور، ارز دولتی اختصاص داده است؟! ۱۱. چرا صنعت دخانیات در ایران در سرفصلهای وزارت صمت ذیل صنایع غذایی تعریف شده است و آیا می دانیم قرار دادن این صنعت در ذیل صنایع غذایی چه لطمه ها و تهدیداتی را متوجه کشور و منافع ملی میکند؟ ۱۲. نباید بگذاریم ایران جولانگاه چپاول شرکتهای چندملیتی استعماری که تولید سیگار را با تولید بیسکوئیت و شکلات اشتباه گرفته اند و سبب افزایش بی رویه مصرف سیگار و کاهش سن مصرف شده اند، باشد.


منبع:

1401/06/03
13:22:55
5.0 / 5
448
تگهای خبر: تولید , فروش , محصول , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
گل چرم