معاون وزیر جهاد كشاورزی:

آب بندان های سه استان شمالی كشور بهسازی می گردد

آب بندان های سه استان شمالی كشور بهسازی می گردد

گل چرم: معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد كشاورزی از امضای تفاهم نامه مالی و برنامه عملیاتی بهسازی آب بندان ها در ۳ استان شمالی كشور اطلاع داد.



به گزارش گل چرم به نقل از وزارت جهاد كشاورزی، عبدالمهدی بخشنده با اشاره به این كه استان های مازندران، گیلان و گلستان از بیشترین میزان بارش در كشور برخوردار می باشند، تصریح كرد: این سه استان بهترین منابع آب و خاك كشور را دارند ولی به دلیل توزیع نامناسب زمانی و مكانی بارش و همینطور كمترین میزان مهار آب های سطحی (متوسط گیلان و مازندران ۱۵ درصد)، ۹.۸ میلیارد متر مكعب آب كشور بدن بهره برداری مناسب به دریای خزر می ریزد.
وی بهسازی آب بندان ها را همچون برنامه های وزارت جهاد كشاورزی در جهت افزایش بهره وری از منابع آب و خاك در سازگاری با كم آبی و مهار آب های سطحی در استان های یاد شده عنوان نمود و اضافه كرد: آب بندان ها، سازه ذخیره ساز آب كشاورزی، سازوكارها و تمهیدات مهار آب های سطحی در استان های مازندران، گیلان و گلستان بوده است كه آب رودخانه ها و هرز آب ناشی از بارندگی در فصل های غیركاشت با استفاده از كانال ها و پمپاژ به آنها هدایت شده و در فصل بهار و تابستان برای آبیاری مورد استفاده قرار می گیرد.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد كشاورزی تصریح كرد: مبحث مهار آب های سطحی و همچون بهسازی آب بندان ها از اولویت های وزیر جهاد كشاورزی بوده كه با مساعدت رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور، برنامه عملیاتی بهسازی آب بندان ها در ۳ استان شمالی كشور در دستور كار قرار گرفت.
بخشنده افزود: به همین منظور، تفاهم نامه مالی و برنامه عملیاتی بهسازی آب بندان ها در استان های مازندران، گیلان و گلستان با حضور دكتر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه كشور، مهندس وزیر جهاد كشاورزی و استانداران مازندران، گیلان و گلستان در محل سازمان برنامه و بودجه به امضا رسید.
وی، تأمین آب مطمئن بخش كشاورزی، مهار و كنترل سیلاب، تغذیه آب های زیرزمینی، افزایش تولید آبزی پروری، توسعه گردشگری و ورزش های آبی را از اهداف این تفاهم نامه اعلام نمود.
بخشنده اظهار داشت: در این تفاهم نامه مبحث بهسازی آب بندان ها در استان های شمالی كشور یعنی گیلان، مازندران و گلستان با هدف افزایش حجم آب تنظیمی بخش كشاورزی، مهار و كنترل سیلاب، تغذیه آب های زیرزمینی، افزایش آبزی پروری، توسعه گردشگری و ورزش های آبی در مدت دو سال مورد توافق قرار گرفته است.
وی افزود: در این تفاهم نامه برای هر كدام از دستگاه های مرتبط وظایفی مشخص شده و یكی از وظایف اصلی سازمان برنامه و بودجه كشور، تأمین سهم اعتبارات ملی در قالب تفاهم نامه به میزان ۵۰ درصد از اعتبار موردنیاز در لایحه بودجه سنواتی است.
بخشنده، مساحت كل آب بندان های استان های مازندران، گیلان و گلستان را ۲۶ هزار و ۷۰۰ هكتار اعلام و خاطرنشان كرد: طرح بهسازی آب بندان ها در سطح ۲۴ هزار هكتار از اراضی سه استان شمالی اجرا می گردد.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد كشاورزی از مساعدت های دكتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در توجه و تخصیص منابع اجرای طرح های آب و خاك در كشور قدردانی كرد و اظهار داشت: حمایت ها و سرمایه گذاری های دولت تدبیر و امید در بهره برداری بهینه از منابع پایه و اجرای طرح های آب و خاك بی سابقه بوده است.

1397/06/31
13:54:50
0.0 / 5
5365
تگهای خبر: تولید , جهاد كشاورزی , كشاورزی , وزارت جهاد كشاورزی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
گل چرم