معاون گمرك:

۱۵۰۰ كانتینر برنج معطل صدور مجوزهای قانونی برای ترخیص است

۱۵۰۰ كانتینر برنج معطل صدور مجوزهای قانونی برای ترخیص است

به گزارش گل چرم معاون گمرك با اشاره به رسوب ۱۵۰۰ كانتینر برنج، اظهار داشت: برای ترخیص این محموله ها هیچ اختلاف نظری وجود ندارد و در انتظار بارگذاری مجوز دستگاههای ذیربط همچون استاندارد بر روی سامانه گمرك است.



به گزارش گل چرم به نقل از گمرك ایران، مهرداد جمال ارونقی تصریح كرد: همچون كالاهایی كه مشمول طبقه بندی بر مبنای كاربرد می شوند، می توان به كاغذهای مشمول فصل ۴۸ جدول تعرفه كتاب مقررات صادرات و واردات اشاره نمود كه این ردیف تعرفه ها دارای ردیف های فرعی بوده و مأخذ متفاوتی را دارند. گمركات اجرائی در هنگام ترخیص كالاهای مذكور، علاوه بر استعلام ماهیت كالا، نیازمند استعلام درمورد «كاربرد» اقلام مذكور هم هستند تا طبقه بندی كالا برای دریافت حقوق ورودی و اِعمال مقررات، صحیح، صورت گیرد.
ارونقی اضافه كرد: به سبب اینكه طی ماه های اخیر، سازمان ملی استاندارد با عنوان اینكه به سبب عدم امكان ردیابی نوع استفاده كالاها اعلام نمود كه تعیین نوع كاربرد این كالاها در قالب ضوابط و مقررات آن سازمان نیست، بعد از مكاتبات عدیده و پیگیری های به عمل آمده از جانب گمرك، به منظور دستیابی به یك راهكار دائمی و قابل اجراء مقرر شد مبحث درجلسه مشتركی با حضور نمایندگان تام الاختیار گمرك ایران و سازمان ملی استاندارد بررسی و اتخاذ تصمیم شود.
معاون فنی و امور گمركی گمرك ایران افزود: در این نشست مشترك كه در وزارت امور اقتصادی و دارائی برگزار گردید متنی با مضمون « سازمان ملی استاندارد مكلف است نسبت به استعلامات گمرك جمهوری اسلامی ایران درمورد كاربرد كالاهای وارده با ذكر ردیف تعرفه مشخص، نسبت به پاسخگویی و تأئید یا عدم تأئید كاربرد كالای مورد استعلام با ردیف تعرفه مشخص اقدام نماید.» مصوب شد ؛بلافاصله هم این مصوبه از جانب گمرك ایران به گمركات اجرائی ابلاغ و تاكید شد؛ ازاین رو هیچ گونه تأخیری از این جهت متوجه سازمان گمرك نبوده و رسوب پیش آمده در مورد كاغذهای دپو شده در گمركات اجرائی ارتباطی به گمرك ندارد؛ چون كه گمرك به صورت مكرر و مختلف مبحث را پیگیری و حتی در موارد زیادی نسبت به ترخیص كالاهای اشاره شده به صورت درصدی اقدام نموده، با این حال، ترخیص كامل اقلام، منوط به تعیین تكلیف در این خصوص ( اعلام كاربرد كالاهای مزبور ) شده است.
ارونقی با اشاره به رسوب مقادیر زیادی كاغذ در گمركات، افزود: اظهارنامه های زیادی متعلق به «كاغذ» در گمركات اجرایی اظهار شده كه با این مشكل مواجه هستند؛ تمامی این اظهارنامه ها مفتوح بوده و تشریفات گمركی آنها انجام شده و صرفاً باید نظریه درمورد كاربرد این كالاها اعلام تا گمركات اجرائی نسبت به بررسی های تكمیلی اقدام و متعاقباً نسبت به ترخیص این كالاها اقدام گردد. گمرك ایران این آمادگی را دارد كه به محض حصول نتیجه درمورد كاربرد این اقلام، در حداقل زمان ممكن نسبت به انجام تشریفات گمركی و ترخیص كالا اقدام نماید.
دلایل دپوی هزار كانتینر برنج
معاون فنی و امور گمركی گمرك ایران درمورد دپوی ۱۰۰۰ كانتینر برنج در گمرك شهید رجایی، خاطرنشان كرد: نقل شده كه «اختلاف گمرك و سازمان استاندارد مانع از ترخیص ۱۰۰۰ كانتینر كالا از گمرك شده است»، باید گفت در این خصوص هیچگونه اختلافی فیمابین گمرك با سازمان دیگری وجود ندارد. گمركات اجرایی همچون گمرك شهیدرجایی بندرعباس وفق مصوبه ستاد تنظیم بازار و در اسرع وقت نسبت به ترخیص برنج های دپوشده در بندر شهید رجایی اقدام نموده است. با عنایت به اینكه كنترل مجوزهای قانونی همچون استاندارد توسط گمرك، پیش از ترخیص كالا الزامی است و سازمان های متولی صدور مجوز باید نسبت به بارگذاری مجوزهای ترخیص صادره در بستر سامانه جامع گمركی اقدام نمایند و اصولاً تا این مجوزهای ترخیص به گمرك عرضه نشود، كالا قابلیت ترخیص ندارد و تشریفات گمركی به پایان نمی رسد، گمركات اجرایی هم بدون كنترل سیستمی مجوزها نمی توانند نسبت به ترخیص كالا اقدام نمایند.
ارونقی اضافه كرد: ازاین رو اگر ترخیص قسمتی از برنج های دپوشده در بندر شهیدرجایی صورت نگرفته به علل مختلف همچون عدم صدور مجوزهای قانونی مربوطه بوده كه مانع ترخیص این كالاها شده و در این خصوص باید دلیل را از سازمان های مربوطه جویا شد.
معاون فنی گمرك ایران اظهار داشت: باوجود ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص آزاد شدن ترخیص برنج، بیشتر از ۱۵۰۰ كانتینر برنج در بندر شهید رجایی دپو شده است كه قریب به اتفاق این برنج ها به گمرك شهیدرجایی اظهار شده اند لیكن باید مجوز استاندارد به صورت سیستمی به گمرك مزبور ارسال شود تا امكان ترخیص این تعداد كانتینر محقق شود.

1398/09/11
22:39:02
5.0 / 5
5511
تگهای خبر: استاندارد , بازار , صادرات , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
گل چرم