گله مندی صاحبان خودرو های دپو شده در گمرك از موانع ترخیص

گله مندی صاحبان خودرو های دپو شده در گمرك از موانع ترخیص

گل چرم: گفت و گو با صاحبان خودرو های دپو شده در گمرك ها در آستانه اتمام زمان ترخیص، همراه با گله از وجود موانع و عدم هماهنگی در دستگاه های مربوطه است كه بدون حل و فصل و شفاف سازی امكان رفع آن وجود ندارد. آنها معتقدند تا زمانی كه سازوكار ترخیص خودرو ها بین مراجع ذیربط مورد توافق قرار نگیرد هر بار تمدید زمان نمی تواند گره ای از مشكل آنها باز كند.


به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، از ۲۹ بهمن سال قبل با مصوبه هیات دولت فرصت سه ماهه ای تعیین شد تا حدود ۵۱۰۸ خودرویی که از سال ها پیش در گمرکها و بنادر توقیف شده بود با طی پروسه قانونی ترخیص شده و در اختیار صاحبانشان قرار گیرد. این در حالیست که سال های گذشته بیش از ۱۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو وارداتی به دلایلی همچون تغییر شرایط ارزی، ضوابط واردات خودرو، ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو و البته پرونده های قضایی امکان ترخیص پیدا نکرده و دپو شده بودند ولی در دی ماه ۱۳۹۷ طی مصوبه هیات دولت و در فرصتی که دو بار تمدید گردید، تا نیمه تیرماه سال ۱۳۹۸ بیش از ۷۵۰۰ دستگاه ترخیص و مابقی به سبب اختتام زمان تعیین شده و مشکلاتی که در آن مهلت حل نشده بود، در گمرکها باقی مانده است.
حالا دو روز دیگر از مهلت سه ماهه تعیین شده در بهمن ماه برای ترخیص خودرو ها باقی مانده اما گزارش های رسمی و اعلام صاحبان این خودرو ها بیان کننده آن است که اتفاق خاصی در این فرصت نیفتاده و فقط حدود ۱۰۰۰ دستگاه که قبل از این و در دوره قبلی زمان تعیین شده تمامی پروسه ترخیص را انجام داده بودند و در مرحله خروج قرار داشتند در اختیار صاحبانشان قرار گرفتند.

طی مدت اخیر آنچه که از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت و برخی دیگر از دستگاه های ذیربط اعلام شد، نشان داد که در مهلت تعیین شده ضوابط و سازوکار مشخص و شفافی برای ترخیص خصوصاً در مورد خودرو های فاقد ثبت سفارش وجود نداشته است و قرار نیست که برای آنها ثبت سفارشی صورت گیرد. از طرف دیگر درخواست هایی برای تمدید زمان ترخیص خودرو ها به دلایلی همچون شرایط ویروس کرونا و تعطیلی هایی که به وجود آمد یا عدم توافق در ارتباط با تعیین شرایط و ضوابط برای ترخیص وجود داشت که البته تابحال با واکنشی از طرف دولت روبه رو نبوده است.
اما در آستانه به پایان رسیدن مهلت تعیین شده برای ترخیص خودرو ها، ایسنا در گفت وگویی با صاحبان خودرو و نماینده آنها چالش ها و موانعی که برای ترخیص خودرو با آن مواجه بودند را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه ی گزارش به آن اشاره خواهد شد.
کسی شفاف سازی نمی کند
آن طور که از اظهارات صاحبان خودرو بر می آید از حدود ۵۰۰۰ خودرو باقی مانده عموما با مشکل قضایی مواجه نمی باشند، اما برای ترخیص آنها موانعی در وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و گمرک وجود دارد که نشان دهنده عدم هماهنگی و توافق بین دستگاه ها است که از یک دستورالعمل شفاف با ضوابط و سازوکار مشخص پیروی نمی کنند؛ بطوریکه صاحبان خودرو با گله از عدم صدور دستورالعمل مشخصی می گویند مصوبات به صورت شفاف به ما اعلام نمی گردد که بدانیم دقیقا باید چه کاری انجام دهیم و اگر دستگاه های مربوطه دستورالعمل مشخصی با ضوابط و سازوکار شفاف اعلام کنند، حداقل تکلیف ما نیز روشن خواهد شد.
مصوبه می گوید تمدید ثبت سفارش لازم نیست اما...
یکی از مسائل مطرح شده به سازمان حمایت بر می گردد؛ بطوریکه بر طبق مصوبه هیات دولت خودروهایی که در درب خروج گمرک قرار دارند نیاز به تمدید یا اصلاح ثبت سفارش نخواهند داشت اما ظاهرا سازمان پشتیبانی از صاحبان خودرو خواسته که ثبت سفارش را تمدید و اصلاح کرده و گارانتی در سامانه آپلود شود. در صورتیکه صاحبان خودرو می گویند ما طبق مصوبه نیاز به ثبت سفارش نداریم و از طرف دیگر گارانتی را دریافت کرده ایم بدین سبب سازمان حمایت می تواند آنرا از ما دریافت کرده و پروسه را طی نماید. با این وجود تابحال در این رابطه کمکی به ما نشده است.
ضوابط و استاندارها ابطال شده است
مشکل دیگری که از طرف صاحبان خودرو مطرح می شود به موضوع ضوابط و استانداردها باز می گردد. ظاهرا دفتر نیرو محرکه در وزارت صنعت، معدن و تجارت از آنها خواسته که ضوابط فنی و استانداردها باید از طرف نمایندگان رسمی صادر شده باشد. این در حالی است صاحبان خودرو می گویند حدود سه سالی است که یک سری از ضوابط فنی و استانداردهای خودرو به سبب توقف واردات یا ابطال شده و از بین رفته یا این که مدل ماشین ها بالاتر از ضوابط فنی آن زمان بوده است؛ از سویی دیگر برخی نمایندگی های رسمی هم که باید این کار را انجام دهند که هم اکنون باتوجه به این که خودرویی در گمرکها ندارند دلیلی هم برای تمدید ضوابط نمی بینند و انجام نمی دهند.
گارانتی در کار نیست
اما مساله دیگر مربوط به گارانتی خدمات بعد از فروش است که گفته می شود شرکت های نمایندگی های رسمی باید به غیر نمایندگی ها گارانتی خدمات بعد از فروش بدهند. این در شرایطی است که بگفته صاحبان خودرو این شرکت ها اعلام نموده اند که دیگر نمایندگی رسمی نیستند و در تحریم ها عزل شده اند و دلیلی ندارد که بخواهند تعهد سه ساله خدمات بعد از فروش داشته باشند. از سویی دیگر این خودرو ها بیش از سه سال است که در گمرکها باقی مانده و دیگر شامل خدمات بعد از فروش نمی شوند؛ بدین سبب گارانتی به آنها اختصاص پیدا نمی کند.
رفع توقیف هم داستان خودرا دارد
بعضی از آنان در ارتباط با خودروهایی که دارای پرونده های قضایی بوده یا تبرئه شده اند نیز می گویند این مشکل وجود دارد که طبق مصوبه در صورت حکم برائت قطعی، خودرو ها امکان ترخیص دارند. اما آنچه که هم اکنون برای ترخیص این قبیل خودرو ها مانع به وجود آورده این است که شرکت ها هیچ کدام حکم برائت نمی گیرند چون تخلف کرده اند و بدین جهت دادیار پرونده خودرو ها را تفکیک می کند؛ یعنی مالک شناسایی و به وی تحویل می شود و موضوع صاحب شرکت به صورت جداگانه بررسی خواهد شد. اما مجری این مصوبه در وزارت صمت به صاحبان خودرو اعلام نموده که باید حکم برائت قطعی شرکت وجود داشته باشد تا خودرو در اختیار مالک آن قرار گیرد و این تناقض نیز حالا یکی از موانع ترخیص بشمار می رود.
آنها در ارتباط با وضعیت خودرو های بدون ثبت سفارش که تعداد آنها حدود ۱۱۰۰ دستگاه است نیز می گویند که در مورد آنها نیز هیچ مجوزی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر نشده و امکان ترخیص ندارند، چونکه در مصوبه به تمدید ثبت اشاره نشده که صورت گیرد.
صاحبان این خودرو ها اعلام نموده اند که در هفته گذشته جلسه ای نیز در جلسه ای با مسئولان وزارت صمت و انجمن واردکنندگان خودرو مسائل را مطرح نمودند و قرار بوده مورد رسیدگی قرار گیرد اما تابحال اتفاقی نیفتاده است.
مشکل گمرک کجاست؟
اما بگفته مالکان خودرو های دپو شده آنچه که در گمرک سبب ایجاد موانعی برای ترخیص خودرو ها شده به صورتی به این مساله باز می گردد که خودروهایی که توقیف قضایی داشتند، وقتی که دادیار پرونده آنها را رفع توقیف کرده از طرف گمرک برایشان مجوز خروج صادر نمی گردد، چونکه موضع گمرک در بخش آی. تی این است که آنها می توانند فقط در سامانه، خودروهایی که در مجموع یک شرکت قرار دارند را باز کنند و این امکان برای تک تک آنها وجود ندارد.
در مجموع صاحبان خودرو می گویند تا زمانی که این مشکلات و موانع وجود داشته باشند و مسئولان طی جلساتی آنها را حل و فصل نکنند و به توافق مشترکی در این رابطه نرسند، امکان ترخیص خودرو ها وجود ندارد؛ حتی اگر بارها و بارها این مصوبه تمدید شود. این در حالیست که بگفته آنها از ۹۰ روزی که در مصوبه برای ترخیص خودرو ها تعیین شده، این مساله پس از گذشت حدود ۸۰ روز به گمرک ابلاغ گردید که مشخص است در این فاصله محدوده باقی مانده اتفاقی نمی افتد.




منبع:

1399/02/27
23:10:16
5.0 / 5
3914
تگهای خبر: استاندارد , خدمات , فروش , واردات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
گل چرم