در كمیسیون نخبگان شورای انقلاب فرهنگی تاكید شد

پژوهش با نگاه به نیازهای بازار می تواند مكمل فعالیت استارتاپ ها باشد

پژوهش با نگاه به نیازهای بازار می تواند مكمل فعالیت استارتاپ ها باشد

به گزارش گل چرم رئیس كمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاكید بر این كه زیست بوم استارتاپ كشور به حمایت نیاز دارد، اظهار داشت:  پژوهش با نگاه به نیازهای بازار می تواند مكمل فعالیت شركت های استارتاپی باشد.


به گزارش گل چرم به نقل از ایسنا، در یكصد و چهارمین جلسه كمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی كه به ادامه بحث و بررسی درباره زیست بوم استارتاپ كشور اختصاص داشت، گزارش تدوین شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط دكتر پیمان صالحی، معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به هماهنگی مناسب میان نقش آفرینان و كنشگران بخش دانش بنیان كشور، این مساله نیز یاد شده قرار گرفت كه كشورمان با پشت سر گذاشتن جهش های علمی كه سبب ارتقای كشور در زیرساخت های علم و فناوری شد، وارد یك دوره نوین در علم و فناوری شده است.

در بخش دیگر این گزارش عنوان شد بعد از ورود به این دوره نوین، سوژه اقتصاد دانش بنیان مورد توجه قرار گرفت و قوانین و مقررات كشور به سمت پشتیبانی از شركت های فعال در این عرصه متمایل شد.

در ادامه این گزارش با اشاره به موج توسعه نوآوری در كشور كه آغاز این موج به تصویب قانون پشتیبانی از شركت های دانش بنیان و ایجاد صندوق نوآوری و شكوفایی برمی گردد؛ گزارش دستاوردهای پنج سال اخیر در این عرصه ارائه شد و این مساله نیز یاد شده قرار گرفت كه این موج توانست زمینه مناسبی را برای ایجاد و رشد شركت های نوآور استارتاپ فراهم آورد.

در ادامه گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاكید بر خاصیت های زیست بوم استارتاپ مانند خود ایجاد شوندگی و خود توسعه دهندگی این مساله مورد تاكید قرار گرفت كه دولت صرفا نقش حامی و پشتیبان از این زیست بوم را ایفاء می كند و برای ایجاد و داشتن زیست بوم­ های موفق باید اجزای مختلف با محوریت كارآفرینان كنار هم قرار گیرند و حمایت دولت و دانشگاه ها در موفقیت آنها نقش اساسی دارد.

در بخش دیگری از گزارش فوق الذكر عنوان شد مركز شتابدهی كه در پارك های علم و فناوری زیر مجموعه معاونت ایجاد شده، موجب ایجاد رشد استارتاپ ‎ها شده است و هدف آن ترویج كارآفرینی بوسیله رشد شتاب­دهی و گسترش پارك های فناوری است.

از طرف دیگر كمك به ایجاد و توسعه استارتاپ های پایدار یكی از اهداف مراكز شتابدهنده است و با بررسی مباحث مطرح در تجارت بین الملل معلوم شد یكی از بهترین راهكارها برای نیل به این اهداف رویدادهای كارآفرینی است.

در ادامه گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان شد یكی از اهداف شتاب­دهندها ایجاد فضای كار اشتراكی بین چند تیم و تبدیل ایده­ های خام به ایده­ های پخته و قابل استفاده و تولید است كه یكی از برنامه ­ها و اهداف مراكز شتاب­دهی كه از سال ۹۳ ایجاد شده، ترویج فضای كارآفرینی و نوآوری است.

در ادامه گزارش فوق الذكر ضمن ارائه برخی آمارها در این زمینه این مساله یاد شده قرار گرفت كه رویدادهای كارآفرینی در حدود ۵۰ شهر كشور در حال اجرا هستند و این روند خوشبختانه رو به رشد است.

در گزارش تدوین شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن اشاره به خدمات آموزشی ارائه شده به شركت های استارتاپ، اتصال این شركت ها به شبكه های سرمایه گذاری ارائه خدمات حقوقی و... را نیز یاد شده قرار گرفته است.

در ادامه اعضای كمیسیون به بیان نقطه نظرات خود پرداختند كه اهم آن شامل توجه به خروجی روندها و سیستم­ ها در مدیریت شركت­ های دانش بنیان و استارتاپ ­ها، در نظر گرفتن نقش و جایگاه همه دستگاه­ های مرتبط و مسئول در حوزه استارتاپ ­ها به سمت حل مشكلات و مسئله محور شدن فعالیت این شركت­ ها، استفاده از تجارب سایر كشورها در زمینه رویه ­سازی این تجربیات با عنایت به مقتضیات و مختصات كشور، توجه به دانشگاه­ ها و مراكز پژوهش بعنوان كانون اصلی تولید علم و فناوری، اثر­گذاری سیستم­ های استارتاپی در زمینه ­های مختلف و دغدغه­ های مخصوص در زمینه اقتصاد فرهنگ و امنیت اجتماعی و ملی، پشتیبانی از مالكیت فكری و معنوی بعد از ورود شتابدهنده­ ها، عدم تمركز شتابدهنده روی محصول و توجه به آثار فرهنگی (منفی یا مثبت) ناشی از فعالیت استارتاپ­ هایی كه در زمینه خدمات عمومی فعالیت دارند و اهتمام بیشتر به پشتیبانی از استارتاپ هایی كه در زمینه علمی و فناوری فعالیت دارند و كمك به ایجاد و توسعه آنها است.

بعد از سخنان اعضای كمیسیون، دكتر سلطانخواه رئیس كمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری نیز طی سخنانی اظهار داشت: مراكز شتاب دهنده باید در حوزه بازار و جلب مشتری برای استارتاپ هایی كه در حوزه های فنی و تخصصی فعالیت می نمایند، بیشتر كار كنند.

به گزارش مركز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی ادامه داد: پژوهش با نگاه به نیازهای بازار می تواند مكمل فعالیت شركت های استارتاپ باشد.




منبع:

1398/06/20
13:29:43
5.0 / 5
4949
تگهای خبر: بازار , تولید , خدمات , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
گل چرم