آرامش آسمان های اروپا بهم ریخت

آرامش آسمان های اروپا بهم ریخت

به گزارش گل چرم، حمله سایبری و اختلال در فعالیت فرودگاه های بزرگ اروپا و به دنبال آن مشاهده پهپادها در کپنهاگ و اسلو، نقاط ضعف زیرساخت های هوایی این منطقه را آشکار کرد.


در دانمارک، پهپادها، روز دوشنبه، سبب شدند پروازها در فرودگاه اصلی کپنهاگ به مدت چند ساعت متوقف شوند و مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک، این حادثه را به مجموعه ای از حملات پهپادی مشکوک روسیه و سایر اختلالات در سراسر اروپا مرتبط دانست. این حادثه در کنار حادثه پهپادی جداگانه ای در اسلو، پایتخت نروژ، چند روز بعد از آن رخ داد که هکرها با حمله باج افزاری به سیستم های ورود مسافران به فرودگاه های اروپا همچون فرودگاه های هیتروی لندن، برلین و بروکسل، حمله کردند.
محققان هنوز عاملان اختلال اخیر را مشخص نکرده اند، اما کارشناسان آنها را بخشی از موجی از حوادث تهدید ترکیبی اخیر در منطقه می دانند که برای سنجش نحوه مدیریت زیرساخت های حیاتی کشورها به انجام می رسد. در این میان، ولادیمیر باربین، سفیر روسیه در دانمارک، در اطلاعیه ای که به رویترز ارسال کرد، اظهار داشت: ادعاهای مربوط به دخالت روسیه، بی اساس است.

آشکار شدن صدمه پذیری بخش هواپیمایی

در حملات سایبری

ا این حال، این اختلالات اخیر نشان داد که فعالیت بخش هواپیمایی غیرنظامی تا چه حد می تواند صدمه پذیر باشد؛ به صورتی که قطعی ها در زنجیره تأمین در سراسر فرودگاه ها و فعالیت شرکت های هواپیمایی گسترش یافته و به لغو و تاخیر در صدها پرواز منجر گردید.
با افزایش تهدیدهای به اصطلاح «جنگ ترکیبی»، همچون پهپادها، تداخل جی پی اس و هک ها، کارشناسان می گویند که رگولاتورهای هواپیمایی باید اقدامات پیشگیرانه تری برای کاهش خطرات امنیت سایبری، سیستم های ناوبری و ایمنی کلی انجام دهند.
بارت سالتس از شرکت امنیت سایبری اف ۵ آمریکا، در مورد هک اخیر نرم افزار شرکت «کالینز آئرواسپیس» اظهار داشت: «این حمله نشان داده است که صنایع بسیار متصل مانند هواپیمایی چقدر می توانند صدمه پذیر باشند.»
با وجود ادعاهای مفسرین و کارشناسانی در مورد افزایش فعالیت بازیگران احتمالی روسی در سراسر اروپا در هفته های اخیر، مسکو همواره مسئولیت هرگونه حمله ترکیبی در اروپا را رد کرده است.
نهاد کنترل ترافیک هوایی اروپا (یوروکنترل)، اعلام نمود از کنترل ترافیک هوایی محلی و مقامات ملی برای مدیریت تأثیر چنین حوادثی پشتیبانی می کند.
متیو بوری، افسر اطلاعاتی شرکت مشاوره امنیت هوانوردی آسپری، به رویترز اظهار داشت: «اپراتورها باید بتوانند به شکل پویا ریسک عملیات خویش را ارزیابی کنند، برنامه هایی برای تغییر مسیرها و اقدامات کاهش ریسک داشته باشند».

لزوم معرفی

استانداردهای

سختگیرانه تر

ینه و بار ارتقاء زیرساخت ها می تواند مانع از واکنش سریع فرودگاه ها شود. ارتقاء فناوری در فرودگاه ها، مانند ابزارهای پارازیت، لیزرها و ردیاب ها، برای کاهش خطرات ناشی از هک ها و پهپادها، می تواند میلیونها دلار هزینه داشته باشد و فرآیندی دست و پا گیر باشد؛ فرآیندی که همه اپراتورهای زیرساخت مایل به انجام فوری آن نیستند.
انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) اعلام نمود فناوری ضد پهپاد هنوز درحال توسعه است و اغلب فراتر از بودجه یک فرودگاه است.
رگولاتور هواپیمایی آمریکا (FAA) می گوید که هر ماه بیشتر از ۱۰۰ گزارش از مشاهده پهپاد در نزدیکی فرودگاه ها دریافت می کند.
بر اساس گزارش رویترز، جیک مور، مشاور شرکت امنیت سایبری «ای سِت» (ESET) اسلواکی اظهار داشت: «وقتی زنجیره های تأمین هواپیمایی هدف حمله قرار گرفتند، اختلالی در مقیاس جهانی بوجود آمد. رگولاتورها باید استانداردها را برای تأمین کنندگان حیاتی فناوری اطلاعات هواپیمایی سخت گیرانه تر کنند؛ چه این یک حمله اختلال عمدی، یک باج گیری با انگیزه مالی یا یک نقص فنی بزرگ بوده باشد، تأثیر آن نشان داده است که چنین سیستم هایی در دنیای متمرکز بر دیجیتال چقدر می توانند شکننده باشند.»
به طور خلاصه دراین میان، ولادیمیر باربین، سفیر روسیه در دانمارک، در اطلاعیه ای که به رویترز ارسال کرد، عنوان کرد: ادعاهای در ارتباط با دخالت روسیه، بی اساس است.
آشکار شدن آسیب پذیری بخش هواپیمایی در حملات سایبری
با این حال، این اختلالات اخیر نشان داد که فعالیت بخش هواپیمایی غیرنظامی تا چه حد می تواند آسیب پذیر باشد؛ به صورتی که قطعی ها در زنجیره تأمین در سرتاسر فرودگاه ها و فعالیت شرکتهای هواپیمایی گسترش یافته و به لغو و تاخیر در صدها پرواز منجر گردید.
با افزایش تهدیدهای به اصطلاح جنگ ترکیبی، همچون پهپادها، تداخل جی پی اس و هک ها، کارشناسان می گویند که رگولاتورهای هواپیمایی باید اقدامات پیشگیرانه تری برای کاهش خطرات امنیت سایبری، سیستم های ناوبری و ایمنی کلی انجام دهند.
بارت سالتس از شرکت امنیت سایبری اف ۵ آمریکا، در مورد هک اخیر نرم افزار شرکت کالینز آئرواسپیس عنوان کرد: این حمله نشان داده است که صنایع بسیار متصل مانند هواپیمایی چقدر می توانند آسیب پذیر باشند.
با وجود ادعاهای تحلیل گران و کارشناسانی در مورد افزایش فعالیت بازیگران احتمالی روسی در سرتاسر اروپا در هفته های اخیر، مسکو همواره مسئولیت هرگونه حمله ترکیبی در اروپا را رد کرده است.
نهاد کنترل ترافیک هوایی اروپا (یوروکنترل)، اظهار داشت از کنترل ترافیک هوایی محلی و مقامات ملی برای مدیریت تاثیر چنین حوادثی پشتیبانی می کند.
متیو بوری، افسر اطلاعاتی شرکت مشاوره امنیت هوانوردی آسپری، به رویترز عنوان کرد: اپراتورها باید بتوانند بشکل پویا ریسک عملیات خود را ارزیابی کنند، برنامه هایی برای تغییر مسیرها و اقدامات کاهش ریسک داشته باشند.
لزوم معرفیاستانداردهای سختگیرانه تر
هزینه و بار ارتقاء زیرساخت ها می تواند مانع از واکنش سریع فرودگاه ها شود. ارتقاء فناوری در فرودگاه ها، مانند ابزارهای پارازیت، لیزرها و ردیاب ها، برای کاهش خطرات ناشی از هک ها و پهپادها، می تواند میلیون ها دلار هزینه داشته باشد و فرآیندی دست و پا گیر باشد؛ فرآیندی که همه اپراتورهای زیرساخت مایل به انجام فوری آن نیستند.
انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) اظهار داشت فناوری ضد پهپاد هنوز در حال توسعه است و اغلب فراتر از بودجه یک فرودگاه است.
رگولاتور هواپیمایی آمریکا (FAA) می گوید که هر ماه بیشتر از ۱۰۰ گزارش از مشاهده پهپاد در نزدیکی فرودگاه ها دریافت می کند.
بر اساس گزارش رویترز، جیک مور، مشاور شرکت امنیت سایبری ای سِت (ESET) اسلواکی عنوان کرد: وقتی زنجیره های تأمین هواپیمایی هدف حمله قرار گرفتند، اختلالی در مقیاس جهانی به وجود آمد.
1404/07/04
10:52:56
5.0 از 5
46
تگهای خبر: آرامش , استاندارد , فناوری
این مطلب را گل چرم می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان گل چرم در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
پربیننده های گل چرم

چالشی های گل چرم

تازه های گل چرم

گل چرم